יום שבת, שמונה בבוקר, שמחים ונרגשים, אורזים את עצמנו למשחק הכדורגל הראשון של הילד בליגה.

לילה קודם, מרוב התרגשות, הבן שלי לא הצליח להירדם, אז התיישבתי לצידו במיטה ואמרתי לו:
"מתוק שלי, הנצחון לא חשוב, העיקר ההשתתפות. לא משנה מה תהיה התוצאה, אני אוהבת אותך. והכי חשוב, תשתדל לא להיפצע. אם כדור מגיע בעוצמה גדולה אליך, תכופף את הראש. אתה לא חייב להילחם על כל כדור, העיקר שתחזור הבייתה בשלום".

בעלי הקשיב מבעד לדלת ולא אמר מילה.

יום שבת, שמונה בבוקר שמחים ונרגשים בדרך למשחק הכדורגל. אנחנו מגיעים, מחנים את המכונית ואז בעלי פונה לילד ואומר: "עכשיו תורי לדבר. תקשיב לי ותקשיב לי טוב: הניצחון זה הדבר החשוב ביותר. אל תחשוב אפילו על אפשרות של הפסד. אל תוותר, תתאבד על כל כדור, כנס בהם חזק, ואם תיפצע, לא נורא, תהיה קשוח, ככה לומדים".

הבטתי בדרור קשטן ואמרתי לו: "זה סותר את כל מה שאמרתי אתמול".

הוא ענה: "זה לא סותר, זה משלים. מה שאמרת אתמול התאים לאתמול. עכשיו, הוא צריך לשמוע דברים אחרים".

ופתאום חשבתי לעצמי שאפשר ללמוד מזה משהו גם על כתיבה שיווקית ועל שיווק בפרט.

אני יודעת שאת התכנים שלי קוראים לא מעט בעלי עסקים קטנים ובינוניים, ולכן חשוב לי לשתף אתכם בהבנה הזו, גם אם היא לא נוגעות באופן ישיר לכתיבה בלבד. אבל לדעתי זה יכול להועיל.

רבים מהעסקים הקטנים והבינוניים הם עסקים של אדם אחד.
בעל העסק הוא גם איש המקצוע, גם המשווק, גם איש המכירות, גם נותן השירות, גם המזכירה, גם מנהל הכספים –
בקיצור, פיצול אישיות.

הטעות שעושים לא מעט עסקים כאלו היא לדבר באותה שפה בכל התפקידים שהם ממלאים בעסק.
גם אני טעיתי בכך תקופה ארוכה, עד שהבנתי שעת לכל תחת השמיים: עת לשווק ועת למכור, עת לגבות כספים ועת לנטוורקינג. וכל תפקיד כזה מחייב דיבור בשפה קצת שונה,

לכן חשוב לפתח את היכולת לדבר בכמה שפות עסקיות.

אתן לכם דוגמא על עצמי, כי בדרך כלל הכי קל להבין דרך דוגמא:

  • השיעורים שאני שולחת במייל כתובים בסגנון מסויים: המטרה של השיעורים היא לתת לכם כלים באופן מובנה עם הנחיות עבודה.
  • המאמרים שאני מעלה כאן, קצת שונים בסגנון. אני יוצאת מנקודת הנחה שבעידן של ריבוי תכנים, אין זמן להתעמק בתכנים. אז אני מתבלת את זה בסיפורים אישיים, מנסה להעביר מסר משמעותי באופן קליל.
  • בדפי המכירה, אני בכובע של איש המכירות, ולכן אני כותבת כאיש מכירות.
  • בתגובות שלי לסטטוסים של אחרים ברחבי הפייסבוק, אני בכובע האישי שלי, מביאה את עצמי נטו על כל דעותיי.

אני ממליצה לכם מאוד לפתח את היכולת לדבר בכמה שפות.
יכול להיות שאתם אנשי מקצוע מעולים בתחום שלכם, אבל אתם חייבים למקצע את עצמכם גם בכובעים האחרים שלכם: השיווק, המכירות, הגביה, הנטוורקינג, השירות ועוד.

יש לזה שתי תועלות מרכזיות:

  • זה ישפר את הביצועים העסקיים שלכם באופן משמעותי.
  • במיוחד בפעילות ברשתות החברתיות: כשאתם מדברים בכמה שפות, אתם מאפשרים ללקוחות הפוטנציאליים שלכם להיחשף אליכם בכמה רבדים.
  • זה הופך אתכם למעניינים יותר ונגישים יותר.

ולגבי התוצאה של המשחק: בשבוע שעבר ניצחנו. אתמול הפסדנו.
ככה זה בחיים.